Februari

1a Februari
Sön 1 feb 2004 14:02
Första februari idag, bästa månaden på hela året tycker jag. För jag fyyller ju år.. ;D haha... 

Varit på träning nu på morgonen. Gick ganska bra. =D Fast Anders kom ju inte som han sa.. ;D haha.. nä jag skojja bara... höhö=P
Casper va på träningen också.. Gick bra för dom. Han var lika busig som vanligt.. haha.. =D Trodde inte att det skulle vara så svårt att åka ifrån han igen. =’( Men han hare det ju så bra där ute i buschen.. hähä ;D

Snart ska jag ha kalajjs här.. haha.. hela släkten kommer.. Lite jobbit.. =S men det blir säkert mysigt. haha.. 
Sen ska jag kolla på hanbollen... Hejja, hejja Tyskland! =D

Nu blire duschen för mig.. 

Puss puss


------

För den som orkar läsa.. =D haha


Benganboys!
Herrlandslaget var på väg upp ur en vågdal under 80-talet. När göteborgaren Roger ”Ragge” Carlsson blev förbundskapten 1983 inträdde ett lyft. 1984 fick Sverige en gratisplats i OS i Los Angeles, som nobbades av öststaterna. Björn Jilsén sköt ett frikastmål mot Spanien på övertid. Det kom att kallas miljonmålet eftersom det kvalificerade blågult för VM i Schweiz 1986. Dyrbara kval och träningsläger sparades in.
1986 var Sverige bokstavligen en ribbträff (Peder Järphag) från medalj i bronsmatchen mot Östtyskland. Två år senare spelade svenskarna för guld. Hade de sparat på krutet mot Sovjet så kunde de rubbat Jugoslavien för en andraplats i gruppen. Nu slutade Sverige femma i ”Ragges” sista landslagsturnering inför ögonen på den blivande förbundskaptenen.
1988
Bengt Johansson inledde med en turneringsseger i norska Lotto Cup där Magnus Andersson fick hålla debutanttal. Frankrike gav en föraning om kommande kvaliteter. De skulle vinna sitt första VM sex år senare.
1989 
Året började bra. Svenskarna var i Schweiz och Ungern och spelade landskamper. Särskilt segern i Ungern gladde, för Ungern var det enda landslag som Sverige aldrig besegrade under ”Ragge” Carlssons era.
Segern gav självförtroende inför VM i Tjeckoslovakien 1990, där vi också mötte Ungern.
1990
Sverige förlorade endast en match under detta VM, som skulle bli historiskt när svenskarna vände och vann finalen mot Sovjet i Prag med 27-23. Svenskarna spelade ut motståndarna med 16-9 i andra halvleken. Det svenska 6-0-försvaret firade stor triumf. Bengt Johansson utsågs till årets ledare efter triumfen och Magnus Wislander fick Göteborgs-Postens stora sportpris.
1991
Inget stort år internationellt. Landskampsåret började med två storförluster mot Danmark. I för-OS i Barcelona slutade Sverige sexa. Tredjeplatsen i höstens Super Cup räknades som en framgång.
1992
Sverige tog sig till OS-final i Barcelona där man stötte på resterna av gamla Sovjet, kallat OSSR och EUN. Ryssarna vann med 22-20 i Granollers. Det var första gången som Talant Dusjebajev ställde till det för svenskarna. På vägen till finalen vann Sverige en meriterande seger över Frankrike.
1993
Sverige ställde upp som titelförsvarare i det egna VM som vi tilldelades under OS 1988. En rad skador på nyckelspelare gjorde att vi inte kunde gå till final. Ryssland blev för svårt i semifinalen.
Inför finalen rubbades Bengt Johanssons harmoni. Inför tv-kameror fick han en spann vatten över sig. Det var förstås illa nog. Men när en beteendevetare ifrågasatte hans ledarskap på ett uppseendeväckande sätt så blev Johansson skakad. Sverige tog brons i Globen.
1994
Historiens första EM-turnering spelades i Portugal och förbundskaptenens självförtroende var på topp igen om det blivit sargat under VM i Sverige. Redan tidigt i turneringen deklarerade förbundskaptenen: Finalen spelas 12 juni!
Så säker på framgång var Johansson. Det berodde inte minst på att mästerskapsdebutanten Stefan Lövgren visade världsklass. Sverige vann samtliga matcher och finalen mot Ryssland blev en stor propagandaseger. Inte minst därför att det redan snackades om att laget hade förgubbats. Resultatet blev 34-21 sedan Tomas Svensson spelat fenomenalt i målet.
1995
VM spelades i Island. Gulddrömmarna släcktes i semifinalen mot Kroatien. Ännu en i raden av matcherna där kroaterna rusade iväg till stor ledning. 16-7 i halvtid. Förlust 17-19. Sedan vann Sverige brons efter 26-20 mot Tyskland.
1996
EM i Spanien blev en medaljlös missräkning. Många klagade på att det blev inflation i mästerskap eftersom OS i Atlanta gick samma sommar. Efter semifinalförlust mot Ryssland förlorade Sverige också bronsmatchen mot Spanien i Sevilla. Det här var första turneringen sedan 1990 som Sverige inte tog medalj i.
I Atlanta skulle det bli guld. Men Kroatien chockstartade finalen och besvikna svenskar orkade aldrig ikapp. Matchen påminde om mötet med Kroatien i pågående EM. Per Carlén markerade sin besvikelse med att låta skorna stå kvar på prispallen.
1997
VM i Japan blev ett spännande äventyr med bad i Kinesiska sjön. Sverige hade bra flyt ända till finalen mot Ryssland i Kumamoto som dömdes av ett spanskt domarpar som inte stämde med Johanssons personkemi. Spanjorerna hade förstört tidigare finaler för svenskarna och Bengt Johansson var mycket upprörd över domaruttagningen. 
1998
Inför EM i Italien såg det dystert ut med matförgiftningar och skador och med svåra Tyskland i premiären. Men Sverige vann hela turneringen efter mycket raffel och Bengt Johansson och hans lag belönades med Svenska Dagbladets bragdmedalj. Den som många hade velat ge laget redan efter VM-guldet 1990.
1999
Egypten var värdland för VM och alla transporter hade poliseskort. Sverige mötte Ryssland i finalen i Kairo inför över 30 000 åskådare. Det såg dystert ut när det tyska domarparet gav Magnus Wislander rött kort för tre utvisningar så att han missade andra halvleken. Men Sverige vann ändå till slut och truppen hyllades av många tusen människor vid återkomsten till Göteborg. Leden var täta på Götaplatsen och Liseberg. Laget gick igenom VM obesegrat.
2000
EM i Kroatien bjöd på den mest spännande final man kan tänka sig. Det krävdes två förlängningar och Ryssland hade klar ledning i båda förlängningarna. Efteråt har det spekulerats i om EM-guldet kom att kosta Sverige OS-guldet. Det blev nämligen en tredje OS-finalförlust. Nu till Ryssland sedan Staffan Olsson skadat sig.
2001
Över 15 000 åskådare såg VM-finalen mellan Frankrike och Sverige i Palais Omnisport i Bercy. Stefan Lövgren gjorde vad vi trodde var segermålet. Men franske kantspringaren Anquetil hann kvittera i slutsekunden och sedan vann fransmännen finalen. Hemmalaget spelade mycket hårt och videoupptagningarna visar på medvetna ojustheter. Jaques Chirac var i alla fall belåten. Men Bengt Johansson var irriterad på presskonferensen. Särskilt när han fick en näsvis fråga om han hade haft för stor respekt för den franske förbundskaptenen.
2002
Åter stort mästerskap i Sverige. Stora publikfester i Scandinavium och Globen. Sverige var illa ute i finalen mot Tyskland i Globen. Kvicktänkte Johan Pettersson sprang emellertid in i mittcirkeln när tyskarna skulle kasta bollen in i tom svensk bur vid sista avkastet. Därigenom hindrades avkastet. Johan fick utvisning men då hade Peter Gentzel hunnit tillbaka in i det svenska målet. Sverige vann förlängningen.
2003
Redan under VM-lottningen året före protesterade Bengt Johansson mot den bestämda spelordningen. Det hjälpte inte. Nu blev det förödande för Sverige som trots gruppseger inte fick med sig någon poäng till mellangruppen. En förlust mot Slovenien förstörde allt. Johansson tog tag i egyptiske världspresidenten Hassan Moustafa för ett långt allvarligt samtal. Men skadan var skedd. Sverige förlorade sedan också mot Frankrike. Fem segrar och två förluster gav oss en 13:e plats och dålig världsranking som det kan ta flera år att hämta in helt.
Jasså
Mån 2 feb 2004 14:38
skolan idag dårå.. filamde påbilden.. =D kuulit.. haha.. Jag är bäst på att filma asså.. eller inte..=P haha 
nu ska jag till stallet och sen blire träning.. =D

hare nice.. Pussar!
shoopidoobidoo.. :)
Tis 3 feb 2004 21:14
haha.. skojjsig dag idag.. =D

Linn gillar våra samtal i skogen.. ;D haha.. 

Pussar på alla!
Onsdag igen..=)
Ons 4 feb 2004 19:38
jaa, då vare onsdag igen dårå.. 2 dagar kvar av skolveckan, sen helg..=) Fast just nu äre ganska bra i skolan.. =D
skulle ju hoppa idag. Men stackars pållen hade sår i munnen..=( 
annars har jag inte gjort så mycket idag.. lekt med mobajlen.. haha ;D

Men hare så fint.. Pussar!
hmm..
Tors 5 feb 2004 18:18
Fy fan va tråkigt med so idag. Fattar ingenting av den där katolska kyrka. Hur kan man tro så som dom gör? Och varför måste vi lära oss det i skolan? Tåkigt som fan är det!
Fast matte är roligt nu...=D haha.. prov på måndag. Känns som att det kommer går ganska bra faktiskt.. =)) Hoppas på det i alla fall..

haha.. jaja.. Vincent har fått nya dojjor idag.. =) haha...ättefina. Metall grå va dom.. ;P 

aja.. Ska plugga lite grann nu.. Pussar!
friday again
Fre 6 feb 2004 15:30
fredag igen.. skönt..=) Imorrn blire träning och bowling.. så treevligt.. =D haha..

men alla folk får hare så nice.. =) Puss
träning
Lör 7 feb 2004 13:06
träning idag . Gick väl hyfsat.. I kväll blire bowling.. =D whii va kuul.. haha...

-Tack Idas mamma för vaselinet.. =D haha.. Funkade kanon braa!!!

hare fint alla.. Kramar
disco bowling.. =D
Sön 8 feb 2004 13:50
fan va kul det va å bowla igår asså!! whii... haha... jag va såklart sämst, haha. Men man kan ju inte va bäst på allting. eller hur!? ;P haha. Grattis ida, Du va ju strålande.=D haha... Å Anders hade den klart grymaste stilen... hahahahaha =P 
d får vi ta å göra om nån daag.. =D 

Idag ska jag te borläng, treevligt.. haha.. sen ska jag rida tror jag. Åsså måste jag plugga till provet imöra.. =)














Ville bara hålla om dej, och va alldeles intill
Ville bara känna känslan av att finnas till






hare niceit. Pusss
haha =P
Mån 9 feb 2004 21:53
Ha! Ha! said the clown, has the king lost his crown,
is the night being tight on romance.
Ha! Ha! said the clown, is it bringing you down
that you’ve lost your chance.



Now’s the time for stepping out of place
Get up on your feet and give account of your faith
Pray to god or something or whatever you do
What I see can make me stop and stare
But who am I to judge the color of your hair
Surely all you’re feeling much the same as I do

We got to keep this world together, got to keep it moving straight
Love like we need each other, so that people can relate
If you’re going to your left, don’t forget I’m on the right
Trust and forgive each other
A little love and we just might
moondaay..=P
Tis 10 feb 2004 17:22
äre inte idaag.. haha.. va visst torsdaag..=P=P 

Sista dagen man kunde betala för trysil resan idag. Och jag mitt pulver gllömmer såklart pengarna!!! hur lyckas man..=P=P 
Som tur är så har man ju anders. Han är underbar.. ;P haha.. Fick låna pengar av han, annars hade jag inte kunnat följa med.. puuuh.. haha

ska på nån kurs idag.. fan va tråkigt..=P
jaja.. ska kila upp till stallet nu.=) Kraaam
isprinsessan =P
Ons 11 feb 2004 18:56
det är jag det.. haha.. åkte skridskor idag.. Åkte in i Janet så jag börja blöda näsblod. Hur lyckas man?? =P

ska rida nu.. sen ska jag plugga..
hare fint..Pussar!
13 Fabruari
Fre 13 feb 2004 20:05
hej


”haha said the clown”- låten gör mig så glaad.. =D haha.. tack för tipset anders.. ;D



puss på allt å alla!
Lördag.
Lör 14 feb 2004 17:39
stan med linn idag.. Köpte en ny tröja.. =D Också har jag ridit.. gick fiint.. =D

Träning imorgon. Ska bli skojjit.. =) 


Nada está por siempre.



”Det är över nu 
men jag kommer ihåg alla dagar med dig 
dom e’ över nu” 



så söt Du är .. ;D


Puss /Sara
Söndag
Sön 15 feb 2004 14:08
har inte gjort någonting idag. =P Bara vart hemma, mått lite små dåligt.. =P ätit korv, grejjat i stallet.
Skulle bowla ikväll. Men jag känne rinte för det. eftersom jag inte mår så bra. Har säkert feber. Men vi har ingen termometer som funkar såå...=P 
Men ska iaf käka lite ipren så jag orkar träna ikväll. det kan man bara inte missa =D 

jaja.. hare ofint alla människor.. Puss
Måndag
Mån 16 feb 2004 18:05
Börjar väl med att säga grattis till Malin.. hehe.. =) - Grattis!

sen kan jag ju berätta att det va gaska trevligt i stallet idag.. Och vincent gick jättefint.. =D
sen kan jag ju berätta at det inte är särskilt smart att glömma äte frukost. Man blir välldigt hungrig då!! =S 
Också måste jag berätta ett det va en skit snäll busschaffis idag.. =D så rar så.. ;D
Kan också berätta att anders skjorta är Alldelens för stor för mig!! hahaha...

Och, sist men inte minst, så ska jag på träning nu.. =D känns som om det va ett halvår sen jag tränade sist.. Ajaj! =P ska bli Kul iaf.. 

jaja.. Puss å kram, skumbanan!
trysil idag! :D
Ons 18 feb 2004 20:59
skitkul va det.. haha.. =D Tänke rinte berätta nått om d.. haha..=P

hare fint..puss!
oo!
Tors 19 feb 2004 19:04
vad jag har träningsvärk efter igår! I hela kroppen.. ajaj.. haha... =P 
Fast jag va i alla fall i skolan som vissa andra latmaskar ine va.. ;P haha...

Ska plugga nu. Har nå fult biologi prov imorgon.. =S usch,.. hoppas att det går bra!! :) hehe

jaja.. Puss
Lov!
Fre 20 feb 2004 18:33
Äntligen lov. gud va skönt att kunna sova.. =)
Haft en trevlig dag idag.. =D mucket sool.. hehe.. det är för underbar.. 
Känns som att det håller på att bli vår, eller hur? 
Hoppas att det inte försvinner all för mycket snö bara. Man måste ju kunna åka lite bräda på lovet.. =D

jaja.. hare fint.. Kram
bioo. =D
Lör 21 feb 2004 18:40
ska på bio ikväll. Med trevliga människor. =D närmare bestämt Ida, adam och danne.. =D ska se scary movie 3.. hiihi.. 

jaja.. vart på träningstävling på morgonen. Hästen skötte sig fint.. =) så det va ju bra. Efter det har jag gjort exakt ingenting! Usch. Blev riktigt gl+a när ida ringde. Tack tack.. ;P haha..

Men nu ska jag kila iväg till duschen.. Hare fint.. Pussssss
Zucchero - 22:a februari 2004
Sön 22 feb 2004 22:09
Tråkig dag. Har inte gjort mycket alls.. :( fast ida kom och lyste upp kvällen lite i alla fall.. :D 146 dagar kvar nu.. hehe.. ;D


”Cause all of the stars
Are fading away
Just try not to worry
You’ll see them some day
Take what you need
and be on your way
and stop crying your heart out”



--miss you--



hare bra. .Pussar!
ciao!
Mån 23 feb 2004 18:25
varit i bjurs idag.. fint väder, bra backar. Man kunde väl ha haft lite bättre sällskap..:P
å hästen va snäll som vanligt. gosing.. :D 

är lite trött nu, har ju åkt snöbräda, ridit å sprungit.. :S s¨å ska man på träning nurå.. nice.. :P morsan tvingar iväg mig.. haha...

-synd att du inte kom på din briljanta plan tidigare, Du. det hade ju varit ganska mysigt.. ;D haha.. 

jaja.. Ha det fint.. Kram!
tjohoo!
Tis 24 feb 2004 11:06
02.00
har vart hos ida. käkat chokladbollstråta. Mums.. haha.. så har vi kollat på film. jäkligt lång film.. *snark*haha.. ska sova nu.. Pussar

---

11.05
Har vaknat nu. Ätit färska frallor till frukost. Mums. :) hehe. 
Undra om jag å ida skulle till llugnet idag? hm.. hehe.. det visar sig nog.. ;) aja. Ska iaf rida.. :D
Kulkul.. hehe

aja. .hare fint..Pussss
Pirates Of The Caribean
Ons 25 feb 2004 18:47
jag å ida såg den igår.. :D bra den va.. Orlando Bloom är bara för snygg.. haha ;D

Men idag har det inte hänt särskilt mycket. Va ute å red med eva. Kul va d.. :D hehe..





- Någon är visst beroende? ;P haha. Visste att det skulle komma förr eller senare... hahaha




jaja.. ha d bra..Puss
3 dagar...
Tors 26 feb 2004 23:22
...kvar av lovet.. :P känns lite tråkit. Så skönt att va ledig. Att böja skolan med att ha 2 prov på tisdagen gör inte att det känns bättre precis.. :S




Jag och ida har varit ute å ridit idag. Kulkul. Fast synd att jag hade vart ute å busat igår så d inte blev nå bus idag.. :( Men vincent gick faktiskt gansk abra på banan i alla fall.. :D




Har fått en transport idag! Pappa och Mamma har smygit jättemycket med det. Blev en glad överraskning.. ;D haha.. Jättefint va det. Vitt Ume släp, boogie men skåp å allt.. :D hihi. Känns skönt att kuna åka i sitt egna släp på alla träningar och tävlingar hädanefter... :D



Kram på alla.. :D


Jag å ida å roberth har haft trekant i en timme nu.. haha ;D i telefonen dårå.. ;P gansk trevligt.. :D hahaha
..amerikanska hallon muffin och andra prylar..
Fre 27 feb 2004 22:10
å jag som trodde att det höll på att bli vår. Fast det va väl bara önske tänkade.. :P

Har ridit idag- som vanligt.. :D gick finfint...
Sen har jag å ida bakat amerikanska muffins med hallon.. Kalas gott.. :D ska försöka få några sålda imorrn på loppisen.. haha.. :D Annars kan jag offra mig att äta upp dom.. ;D sen har vi satt pris lappar på ca 1000 prylar! Usch va jobbigt.. Hoppas iaf vi får några saker sålda.. hehe.. 

meenmeen. Ha det så braa.. Kram
loppis idag dårå.. :D
Lör 28 feb 2004 15:00
haha.. jag å ida va på loppis idag... så nu har vi hela 2271.50 kr.. :D:D Va duktiga vi är. eller hur.. ;D haha.. Nu kan vi shoppa.. ;P 

jaja.. ska inte rida idag- tro jag. har inte bestämt mig än.. hehe.. så vi får la see.. aja.. ”so what?” :P haha

hare fint..kram
tir€d
Sön 29 feb 2004 20:57
00:59
vart på 50 års kalajs.. haha.. Kulit kulit.. ;D haha.. 
Linn, du blir allt för dryg när du är trött. Lilla slempropp.. ;D haha.. 
senare idag- mycket senare ca 24 timmar blire hoppträning.. jihoo.. :D skojjit d ska blie.. hähä.. hoppas d gåre bera...

jaja.. 

ha det fint.. Puss

20.56
Vart på träning idag dårå.. :D gick fint.. fick hoppa ganska så högt.. hehe .. ;D
Åkte i min nya transport. Tror pållen gilla den för han gick direkt in- för en gångs skull.. ;P haha... 
Sen har jag vart å kollat på handboll på lugnet- damerna och u-21, gick väl inte så bra för dom... :( Men sen spelade ju vi också och vann såklart.. haha .. :D
Nu ska jag sova snart. Är så trött att jag håller på att somna sittande.. haha.. ;P

Ha d gött.. :D 




Ny bild på vincent.. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0